Hvad kan forventes af trænere og holdledere
 
  • De hjælper ultimativt holdet for børnenes skyld, ikke forældrenes
  • De styrer holdet og træffer de nødvendige, og ikke altid ”nemme”, beslutninger f.eks. udtagelse af spillere til kampe, deres positioner på banen og fordeling af børn under træning.
  • De bruger al den tid, som de overhovedet kan på holdet både på og udenfor banen, idet det skal understreges, at de på grund af deres frivillige arbejdskraft har visse grænser for sin involvering. Ligesom de heller ikke kan forpligtes over evne m.h.t. deres fodboldmæssige kunnen. Klubben tilbyder trænere deltagelse i flere årlige træningsseminarer samt mulig supervision, som trænere frivilligt kan deltage i. Klubben tilstræber, at der på så mange hold som muligt er uddannede trænere – i praksis er dette dog svært/umuligt i de yngre årgange.   
  • Der stilles altid med minimum én ”voksen”-træner/holdleder, når klubbens juniortrænere træner børnene.
  • De forsøger at skabe den rette balance mellem på den ene side at vinde og dermed fodboldens logiske konkurrenceelement og på den anden side at tabe og vinde med samme sind. De skal sætte fokus på spillet frem for resultater alene – holdet kan godt have det sjovt og spille godt og alligevel tabe.
  • De passer på børnene så godt muligt, når de har dem. De kan dog  ikke tage ansvar for børnenes handlinger. Fodbold er ikke en pasningsordning.
  • De skal informere forældrene så meget og så ofte som de finder det nødvendigt.
  • De forsøger efter bedste evne at give alle spillere nogenlunde lige muligheder for at spille fodbold, således at alle så vidt muligt får lige meget spilletid, spiller på forskellige positioner under kamp/fra kamp til kamp m.v. Det kan dog aldrig blive et ”millimeterdemokrati” og de har også ret til at disponere ud fra, hvad der bl.a. giver den bedste balance på holdet og dermed bedst tjener hele holdet i kamp.
  • I forlængelse af ovenstående også, at de i sagens natur også er nødt til at disponere ud fra, hvor store ambitioner børnene selv har og deres evner til at honorere krav og forventninger i fodboldspillet, således tekniske, taktiske, fysiske og mentale – f.eks. har nogle børn et ønske om at spille hele tiden, andre kun engang imellem; nogle kommer kun til træning og ønsker ikke at spille kamp; nogle er mere aktive på banen end andre; nogle fungerer bedre sammen end andre i kamp; nogle spiller bedre på visse positioner end andre etc. Erfaring med disse mekanismer mellem børnene opnås gennem samværet med dem til træning, på ture, til stævner og i kampe. Vi håber, at forældrene har respekt for, at trænerne en gang i mellem må disponere ud fra denne viden, som træneren har, men ikke nødvendigvis er synlig for forældre, som ikke har den samme mængde af samvær med børnene.
 
 
 
 
  • De har ret til at prioritere i holdsætning til kampe, stævner m.v. de spillere, der hyppigst møder til træning og i øvrigt har den bedste indstilling til fodbold som spil og holdsport – og ud fra deres spillemæssige evner.  Forældrenes lyst til at støtte træneren, holdet og deres barn har en positiv indflydelse på rammerne for holdet.
  • Vi anerkender at trænere og holdledere i en eller anden grad har en generel ”opdragende” rolle, idet vi samtidig understreger, at deres primære opgave er at lære spillerne at både tænke og spille fodbold.
  • Klubben foretrækker en åben dialog om tingene (f.eks. på forældremøder) og opfordrer til helt at undgå kritiske e-mails om trænere, holdledere eller forældregruppen på et hold.
  • I samråd med klubben kan der sanktioneres ved særligt grove og/eller gentagne afvigelser fra nedenstående.
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Tarm Idrætsforening af 1897, 6880 Tarm Tlf.: 22242098 tarmif@gmail.com CVR nr. 32854141